המיקוד בלשון 70% במסלול תחביר
מיקוד לבגרות בלשון - מסלול תחביר 70%
לפניכם מפורטים הנושאים הנדרשים לבגרות בלשון 70% במסלול תחביר. הנושאים מפורטים ״על קצה הקרחון״, ויש לוודא שהתלמיד מכיר כל נושא ונושא לקראת בחינת הבגרות בתחביר.
הנושא |
פירוט |
התייחסות במבחן |
|
1 |
כתיבה טיעונית |
זיהוי רכיבי הטיעון: נימוק, דוגמה, בדגש על טענת נגד והפרכתה |
שאלות הבנה על טענת הכותב כתיבת טיעון בשאלת עמ״ר |
2 |
אמצעי שכנוע בטקסט |
מטען שלילי - ביקורתי, שדה סמנטי, שאלות רטוריות, הגזמה, נימת הכותב, ציטוט והסגר |
אמצעים רטוריים, מאזכרים |
3 |
כתיבה ממגזת |
מיזוג רעיונות מאחדים, שזירת רעיונות ייחודיים, אזכור מקורות וכתיבת ביבליוגרפיה |
סקירה על סמך המאמרים |
4 |
שם המספר ומילות היחס |
מספר מונה, ספירה סתמית, ניקוד זכר ונקבה |
הטיית מילות יחס, דיוקי הגייה |
5 |
ניקוד אותיות השימוש |
מש״ה וכל״ב |
דיוקי הגייה בשם המספר |
6 |
חלקי הדיבור |
פועל, שם פועל, שם עצם, שם פעולה, סמיכות |
כולל תפקידי מילות השאלה |
7 |
תקינות תחבירית ופיסוק |
חלקי הדיבור, התאמה במין ובמספר, שלילה בהווה, בחלקים כוללים, תנאי בטל, פיסוק תקין |
זיהוי שיבושים בקטע אנסין, הסבר השיבוש ותיקונו. |
8 |
דו משמעות |
בחלקי הדיבור, בתפקידים תחביריים, בפסוקית לוואי, בהסגר |
המרה למשפט חד משמעי, כתיבת שאלה מבהירה |
9 |
תפקידים תחביריים |
נושא, סתמי, אוגדים, נשוא, מורחב, קיומי, מודלי, תמורה, לוואי, מושא, תיאור וקפ״ה |
זיהוי התפקיד התחבירי, המרות, משפט חיווי |
10 |
קשרים לוגיים |
כל הקשרים הלוגיים ומילות הקישור |
המרות, פירוק משפטים |
11 |
פירוט, הכללה וחלקים כוללים |
ביטוי מכליל, יצירת הכללה, פירוט, חלקים כוללים, תמורה מפרטת, קשר לוגי בין חלקים כוללים |
התפקיד התחבירי של הביטוי המכליל והחלק הכולל |
12 |
סוג המשפט |
פשוט, ייחוד, מחובר (איחוי), מורכב |
זיהוי סוג המשפט, המרות |
13 |
פסוקיות ומילות שעבוד |
כולל פסוקית מצומצמת ומורכבת |
התפקיד התחבירי, המרות |
14 |
פרגמטיקה |
התרומה של חלקי המשפט למסר של הכותב |
התפקיד הרטורי / המטרה של הכותב |
15 |
סתמיות |
גוף נסתרים, פסוקית נושא, פעלים סבילים |
פירוט הדרך ליצירת סתמיות |
16 |
דרכי מסירה |
דיבור ישיר, דיבור עקיף, הסגר |
המרות מעקיף לישיר או להסגר, פעלי אמירה |